Over klimmen

Aug.Sept. 2008 Thailand 085

Regelmatig komen er mensen eenmalig klimmen in de hal die normaal gesproken in de sportschool te vinden zijn. Veel gehoorde reacties zijn dan; tjongejonge wat is dat zwaar, of, wat valt dat tegen zeg, ben knetter hard verzuurd, en niet te vergeten: wat is dat een leuke training sessie.
Voor ons klimmers zijn die reacties geen verassing, het is ook zwaar, veel leuker en zeker veel gevarieerder dan een trainingssessie in de sportschool.
Tijdens klimmen is er niet een spiergroep die word overgeslagen, alleen doe je het spelenderwijs en heb je ook nog eens je hersens nodig. Dus gymnastiek voor het hele lichaam.

Klimmen varieert van korte routes of boulders van 6 bewegingen tot langere routes van 30 a 40 bewegingen, kortom je traint zowel maximaal kracht als uithoudingsvermogen. Completer kan het bijna niet.
Klimmen heeft ook heel dynamische aspecten. Die maken dat de sport weer goed is voor met name je oog-hand coƶrdinatie, je motorische systeem gaat dus vooruit. Zowel statische kracht als dynamische kracht heb je nodig.
Het mentale aspect mag je ook niet onderschatten, zeker niet bij de langere routes. Je bent dan rond de 3 minuten aan het klimmen, en je moet dus ook 3 minuten geconcentreerd en gefocust blijven want een fout word afgestraft met een val in het touw, en je moet opnieuw beginnen. Kortom je word een doorzetter.

Conditietraining dan? Klimmen met een klimmaatje in hoog tempo, dus veel routes om en om snel klimmen is conditioneel heel zwaar. Hierbij gaat je hartslag flink omhoog en raak je buiten adem. Bovendien krijg je er heel sterke longspieren van want je moet ondanks dat je met je hele lichaam constant kracht zet toch door blijven ademen.

Veel gemaakte foute gedachte van eenmalige klanten is dat de sport saai zou worden als je alle routes hebt gedaan. Het tegendeel is waar, wij veranderen met regelmaat alle routes en boulders. Niet te vaak, want er zijn ook klanten die een paar maand nodig hebben om uiteindelijk een route te toppen.

Dat sporten gezond is is natuurlijk algemeen bekend. Het is goed voor hart en bloedvaten, goed tegen heel veel aandoeningen als diabetes en ook tegen geestelijke aandoeningen als alzheimer en dementie. Bij klimmen word behalve van je spieren ook wat van je hersenen gevraagd. Je geheugen word aangesproken. Klimroutes bestaan uit een reeks complexe bewegingen die je de eerste keer niet zomaar vind. Doordat het een aaneenschakeling van bewegingen is moet je een route leren. Je moet onthouden hoe je elke beweging hebt gedaan en vervolgens alle bewegingen aaneenschakelen om een route uiteindelijk in 1 x van beneden tot boven te klimmen. Hierin ligt dus uiteindelijk de uitdaging en top je een route zoals dat in klimmersjargon heet.

De beloning?
Behalve een goede gezondheid, een fijne sociale sportomgeving met gepassioneerd soortgenoten is uiteindelijk de vakantie de kers op de taart.
Je nooit meer vervelen op vakantie. De hele dag aan het strand hangen met jengelende kinderen om je heen? Nee, voortaan zijn de reizen interessant, sportief en gecombineerd met rust.
Klimgebieden vind je over de hele wereld. Of je nou naar Frankrijk, Spanje, Griekenland, Marocco, Thailand, Australiƫ, Mexico of de VS gaat. Overal kom je klimmers tegen en bijna altijd zal je in een prachtig natuurreservaat zitten.

Wat belet je nu nog om deze sport op te pakken?